fjorton timmar Ackis*

Tidig morgonpromenad till sjukhuset. Operationsdag och gynjour. En massa inte så spännande operationer av typen se och inte röra. Och sen fick jag vara ensam assistent på en hystero-salpingo-ooforektomi (härligt ord va, ickeläkarna?) och det var så kul att jag inte kom ihåg att jag inte ätit lunch förrän ett bra tag senare. Dagens andra bästa var en förlossning som jag inte egentligen skulle ha varit med på eftersom jag gick med gynjouren, men kommer det in en mamma som är vidöppen och har krystvärkar så tar man chansen. Och det var väl tillbringade trettio minuter som slutade med att jag fick dra ut bäbisen (med barnmorskans stadiga händer ovanpå mina) och klippa navelsträngen (pappan hade inte hunnit dit). Tre fläckar navelsträngsblod på sjukhus-outfiten. Och sedan tillbaka till akut gyn. Fyra koppar kaffe. Middag bortglömd. Sen kvällspromenad hem.

Jag vet inte ens om det var en bra dag eller dålig dag eller jobbig dag. Men fan, jag gillar det.



*Det här skrev jag igår kväll och lyckades tydligen inte publicera. Jag var trött. Vilket också märktes på att titeln då var "tolv timmar Ackis" - mattehjärnan var visst inte på topp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0