Trauma

Det blev en händelserik eftermiddag idag.

Först körde jag omkull med en hästsulky, men klarade mig med en blödning från levern och en fotledsfraktur. Kristin tog väl hand om mig och gav mig mycket morfin innan hon reponerade frakturen. 

Sen råkade Kristin överdosera på tabletter och blev dessutom knivhuggen, men jag fixade hennes öppna pneumothorax och fick snabbt iväg henne till operation så man kunde sy ihop hennes perforerade magsäck. 

Anna ramlade från ett fönster högt uppe och kunde trots Helenas heroiska insatser inte räddas. 


Japp vi har haft traumagruppövningar och allt var på låtsas (som tur var, särskilt för Anna). Men det är ju faktiskt inte långt tills vi är kirurgjourer och ska kunna göra sånt på riktigt!


På tal om det diskuterade Lisa och jag nåt liknande igår.

Lisa: Men om typ min axel skulle hoppa i led nu, skulle du kunna dra den rätt då?
Jag: Ja visst, det är inte så svårt.
Lisa: Vad bra!
Jag: Fast jag har aldrig gjort det förut förstås.
Lisa: *vettskrämd blick och beskyddande hand framför axeln*

Ah. Känns bra att vara betrodd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0