e-recept: BRUN

Eftersom jag tror att det i alla fall är två personer som är intresserade så kommer här receptet på en drömtårta som är riktigt god även för allergiker - den innehåller inget gluten och kan lätt göras mjölkfri. Den kallas "BRUUUUN" eftersom det är det ordet min mamma utbrister när hon kommer att tänka på den. (Mina föräldrars soffa heter också "brun". Det är upplagt för missförstånd.)


*trumvirvel*


BRUN

Ingredienser:

- 3 ägg
- 1 1/2 dl socker
- 3/4 dl potatismjöl
- 2 msk kakao
- 1 tsk bakpulver
- socker till uppstjälpning

Smörkräm (detta är halv sats jämfört med originalreceptet, men det räcker!):
- 50 g (mjölkfritt) margarin
- 3/4 dl siktat florsocker
- 1 äggula
- 1 tsk vanillinsocker

Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda potatismjölet, kakaon och bakpulvret och sikta ned det i äggsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 5 min. Stjälp upp den sockrade kakan och låt den kallna. Rör det rumsvarma matfettet mjukt med siktat florsocker. Tillsätt äggula och vanillinsocker och rör krämen porös. Bred smörkrämen över den kalla kakan. Rulla ihop och förvara svalt.



Tips: Bränn inte smeten. Det är så jobbigt när brandvarnaren börjar tjuta.



Bild googlad. Jag skulle lägga upp en egen bild, men dagens BRUN blev fruktansvärt ful (men god!), och dessutom försvann den väldigt snabbt när min familj fick vittring på den.


Kommentarer
Postat av: Petra

Härligt, tack för det :)

Nu laddar vi om inför Valborg!

2010-04-25 @ 23:10:13
Postat av: Kristin

osökt känner jag mig träffad... :P

2010-04-25 @ 23:18:46
URL: http://farfiolen.blogg.se/
Postat av: johanna

Haha Kristin jag tänkte faktiskt inte på dig utan på Petra och Louise och deras allergiska familjemedlemmar...



Japp VALBORG NÄSTA! :D

2010-04-25 @ 23:44:26
URL: http://drnanna.blogg.se/
Postat av: Kristin

haha, men det dröjer väl inte länge förrän jag är glutenallergiker också:P

2010-04-26 @ 13:24:17
URL: http://farfiolen.blogg.se/
Postat av: johanna

hehe, och då kan vi verkligen kalla dig för "kvinnan som har allt" :P

2010-04-26 @ 17:24:57
URL: http://drnanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0